Przedmiot sporu. Jak prowadzić klasową dyskusję na trudne tematy?

FILM/Webinar

Informacje o materiale

Data dodania: 20.03.2023

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi, Wychowawcy

Opis materiału

Migracje osób z Ukrainy, ocena wydarzeń historycznych, a nawet zmiana klimatu. To tematy, które budzą dużo emocji także między uczniami. Warto więc zająć się nimi w szkole. Z naszego webinarium dowiesz się, jak zrobić to w sposób bezpieczny i angażujący. Pokażemy Ci, jak rozwinąć u młodych ludzi ważne umiejętności, np. krytyczne myślenie i radzenie sobie z konfliktem. 

Nasze ekspertki to nauczycielki, które z korzyścią dla uczniów prowadzą dyskusje w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Podczas webinarium podzieliły się swoją wiedzą o tym:

  • Skąd czerpać pomysły na tematy do rozmowy i jak zaprosić do niej uczniów?
  • Jakie zasady dyskusji warto wprowadzić, by uczniowie czuli się bezpiecznie i swobodnie?
  • Jak wprowadzić angażujące techniki dyskusji, np. “Tak / nie / nie wiem” czy “Metoda Diamentu”?
  • Jak pracować z uczniami i uczennicami, którzy mają różne doświadczenie w wyrażaniu swoich opinii?
  • Jaka jest rola nauczyciela w dyskusji? Kiedy powinien być jej aktywnym uczestnikiem, a kiedy wycofanym obserwatorem
  • Jak zachować neutralność w rozmowach na tematy polityczne, a jednocześnie zachęcić uczniów do dyskusji?

Warto dyskutować. Kiedy umiejętnie rozmawiamy o tematach wzbudzających spory i emocje:

  • rozwijamy krytyczne myślenie i umiejętność słuchania,
  • uczymy młodych ludzi radzić sobie z konfliktami i wypracowywać rozwiązania,
  • wzmacniamy w nich postawę otwartości i szacunku wobec odmiennych opinii.

Bernadetta Białek – nauczycielka języka polskiego oraz WOS-u, oligofrenopedagog, pracująca w SP nr 25 w Zabrzu; mentorka i autorka materiałów edukacyjnych w programach Centrum Edukacji Obywatelskiej. Nominowana do Nagrody im. I. Sendlerowej „Za naprawianie świata”.

Agnieszka Gabryelska nauczycielka historii, WOS-u i HIT-u w I Liceum Ogólnokształcącym w Poznaniu. Autorka materiałów edukacyjnych w programach Centrum Edukacji Obywatelskiej. W 2021 roku nominowana do Nagrody im. I. Sendlerowej. Współpracuje z Zakładem Dydaktyki Historii Wydziału Historii UAM jako nauczycielka i mentorka studentów i studentek – przyszłych nauczycieli i nauczycielek historii.

Partnerem wydarzenia jest Norwegian Refugee Council.

Patronem medialnym wydarzenia jest  „Dyrektor szkoły. Miesięcznik kierowniczej kadry oświaty”.

Podobne materiały

Film lub webinarium

Jak uczyć, by obniżać stres uczniów przed egzaminem?

Sprawdzaniu wiedzy towarzyszą emocje oraz stres. Z jakich metod korzystać na co dzień, by przekuwać je w
Zobacz
Artykuł

Nie masz czerwonego paska? Nie szkodzi

W ostatnim czasie zjawisko „czerwonego paska” budzi kontrowersje. Słychać coraz więcej głosów, że cena, jaką ponoszą uczniowie,
Zobacz
Film lub webinarium

Konflikt w radzie pedagogicznej. Co robić?

Konflikty to naturalny element pracy zespołowej i może być motorem rozwoju oraz korzystnych zmian.
Zobacz
Artykuł

Moja droga do uczenia bez ocen cyfrowych

Dobra praktyka nauczycielska do pracy bez ocen cyfrowych. Zawiera ankietę samooceny dla uczniów do pobrania.
Zobacz
Publikacja

Słowniczek oceniania kształtującego

Poznaj Słowniczek oceniania kształtującego.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Podsumowanie, ewaluacja, refleksja w grupie projektowej

Jak podsumować projekt młodzieżowy?
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Wzmocnienie grupy projektowej

Zestaw ćwiczeń do wykorzystania na zajęciach mających na celu podsumowanie działań młodzieży w projekcie.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Ja w grupie – gdzie zmierzać po zakończonym...

Poznaj kilka ćwiczeń, które mogą być pomocne w analizie swojej roli w życiu grupy realizującej projekt młodzieżowy.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Projekt z lotu ptaka

Dwa ćwiczenia na podsumowanie szkolnego projektu młodzieżowego.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Zielone ławki

Czy wasza szkoła funkcjonuje zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju Sprawdźcie to!
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Zielona inwentaryzacja

Gra terenowa jest formą zabawy, w której można potraktować region jako planszę do gry.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Zaprzyjaźnij się z naturą

Wspólnie znajdźcie i przeanalizujecie inwestycje oraz aktywności gospodarcze, podjęte na terenie znajdującym się na obszarze chronionym.
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY