c_id13
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/obszaryceo/wp-content/themes/ceo/single-material.php on line 15

Warning: Attempt to read property "term_id" on null in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/obszaryceo/wp-content/themes/ceo/single-material.php on line 15

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/obszaryceo/wp-content/themes/ceo/single-material.php on line 16

Warning: Attempt to read property "term_id" on null in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/obszaryceo/wp-content/themes/ceo/single-material.php on line 16

Biblioterapia, czyli jak wykorzystać moc książek w pracy z dziećmi

Informacje o materiale

Autor/-ka: Anita Nogal

Data dodania: 02.04.2022

Artykuł

Przesłanie na tegoroczny Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci napisane przez Richarda Van Campa, kanadyjskiego pisarza, przypomina jak wiele dają dzieciom zasłyszane z książek historie i opowieści. Pomagają chociażby, szczególnie w sytuacjach trudnych, złapać oddech, poczuć empatię, pocieszyć, rozbawić, a nawet wyleczyć.

Historie to skrzydła, które pomagają wznosić się każdego dnia.
Czytanie to wolność. Czytanie to oddech.
Czytanie pozwala zobaczyć świat w nowy sposób i zaprasza do światów, których nigdy nie chcesz opuścić.
Czytanie pozwala twojej duszy śnić.
Mówią, że książki są przyjaciółmi na całe życie i zgadzam się z tym.
Twój idealny wszechświat rośnie tylko wtedy, gdy czytasz.
Historie to skrzydła, które pomagają wznosić się każdego dnia, więc znajdź książki, które przemawiają do twego ducha, do twego serca, do twego umysłu.
Historie to lekarstwa. Leczą. Pocieszają. Inspirują. Uczą.
Błogosław gawędziarzy, czytelników i słuchaczy.
Błogosław książki. Są lekarstwem na lepszy, jaśniejszy świat.
Mahsi cho. Dziękuję bardzo.

Czytanie w szkole – w klasie, w bibliotece – może mieć wymiar spontaniczny. Może stanowić swego rodzaju rytuał, np. czytania na długiej przerwie, spotkań dyskusyjnych klubów czytelniczych czy aktywności w oparciu o treści lektur, takie jak gry albo escape roomy literackie. Może także przybrać formy zorganizowane, stanowić metodę wspierającą lub służyć pomocą w rozwiązywaniu problemów uczniów i uczennic.

To, o czym tu mowa, to biblioterapia, czyli użycie wyselekcjonowanych materiałów czytelniczych jako pomocy terapeutycznej oraz pomocy w rozwiązywaniu problemów przez ukierunkowane czytanie.

Dlaczego warto wykorzystywać biblioterapię w pracy z dziećmi?

W biblioterapii książka jako narzędzie pokazuje między innymi, że czytelnik nie jest pierwszym ani jedynym człowiekiem, który ma problem. Pokazuje też, że jest wiele rozwiązań jego problemu. Zachęca do spojrzenia na swoją sytuację z lotu ptaka i z różnych perspektyw.  Pomaga w zrozumieniu intencji postępowania ludzi. Identyfikując się z bohaterem, odbiorca może mówić o swoich uczuciach pod pozorem mówienia o postaci i w ten sposób doskonalić proces terapeutyczny.

Jakie zadania realizuje biblioterapia?

  • pomaga nazywać uczucia,
  • pokazuje przez książkę, że inni mają podobne problemy,
  • pobudza do dyskusji,
  • rozwija myślenie i samoświadomość,
  • zachęca do działania.

Czemu służy?

  • zrozumieniu siebie,
  • emocjonalnemu oczyszczeniu,
  • niesie pomoc w rozwiązywaniu problemów,
  • towarzyszy zmianie w relacjach z innymi,
  • dostarcza nowych informacji.

Metody pracy:

  • Biblioterapia – systematyczne prowadzenie zajęć z książką, których celem jest dążenie do zmiany zachowania odbiorcy  poprzez kontakt ze słowem pisanym i czytanym.
  • Baśnioterapia – zajęcia oparte na klasycznych baśniach; pomagają budować system wartości dziecka.
  • Bajkoterapia – praca z różnymi typami bajek terapeutycznych, dotyczących określonych, emocjonalnie trudnych sytuacji. Jest to metoda adresowana do dzieci młodszych w wieku od 4 do 9 lat.

Biblioterapia a bajkoterapia

Bajki, baśnie i wiersze rozwijają wyobraźnię i uruchamiają różne poziomy rozumienia.

Cele i korzyści pracy z bajkami terapeutycznymi:

  • Niesienie pomocy dziecku, które doświadczyło lub doświadcza sytuacji trudnych emocjonalnie.
  • Stymulowanie dziecka do zapoznania się z racjonalną interpretacją trudnych sytuacji.
  • Nazywanie emocji, poznawanie nowych strategii działania, regenerację zasobów osobistych, odkrycie siebie, uświadomienie sobie własnych emocji i naukę radzenia sobie z nimi.

Bajka terapeutyczna dla najmłodszych dzieci posiada charakterystyczne elementy: jeden problem, główny bohater przeżywający ten problem, obecność dodatkowych postaci pomagających zrozumieć sytuację oraz ostatni element, czyli tło (najczęściej zorganizowane w świecie bajkowym lub przestrzeń rzeczywista znana dziecku).  Rozwiązanie sytuacji może być magiczne lub racjonalne.

Sposoby wykorzystania biblioterapii w szkole

Biblioterapia jest formą komunikacji czytelniczej. Jej zadaniem jest na przykład odwrócenie uwagi od traumatycznych sytuacji, poprawa nastroju, obniżenie niepokoju czy napięcia emocjonalnego. Warto pracować z uczniami i uczennicami metodami biblioterapuetycznymi w klasie. Można, na wzór Dyskusyjnych Klubów Książki (DKK), tworzyć Dyskusyjne Kręgi Książki, gdzie w bezpiecznej atmosferze dzieci i młodzież będzie dzielić się swoimi emocjami po lekturze danej pozycji.

Warto sięgać do różnorakich form i metod pracy z tekstem: poznawczo – słownych, plastycznych, ruchowych, muzycznych, dramowych – biblioterapia może służyć na różnych przedmiotach lekcyjnych i na różnych poziomach edukacji.

Aktualne wydarzenia, bieżące problemy czy wyzwania rówieśnicze mogą stanowić punkt do takich zajęć podczas godzin wychowawczych czy zajęć świetlicowych.

Gdzie szukać wartościowych tekstów?

Nie trzeba wcale sięgać po typowe bajki terepautyczne, chociaż bywają one pomocne. Wydawnictwa dziecięce i młodzieżowe odkrywają przed nami całe serii związane z poruszaniem się w świecie emocji. Często są to pozycje czytane i lubiane przez uczniów. Może więc warto zapytać: Co ostatnio czytali? Co ich poruszyło?


Obchodzony 2 kwietnia, w dniu urodzin Hansa Christiana Andersena Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci został ustanowiony przez IBBY, aby promować wartościową literaturę i grafikę dla młodych odbiorców. Gospodarzem tego święta w 2022 roku jest Kanadyjska Sekcja IBBY.

Podobne materiały

Scenariusz lub ćwiczenie

Zgrani jak w kompoście

W ramach ćwiczenia uczniowie i uczennice uczą się doceniania nawzajem swojej różnorodności i wielości talentów w społeczności
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Widzimy się w kompoście! O wdzięczności i roli...

Podczas ćwiczenia uczniowie i uczennice poznają kompost jako środowisko życia wielu istotnych organizmów żywych.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Wytrwałości uczę się od drzew – projekt

W ramach projektu uczniowie i uczennice uczą się uważności na świat przyrody, przeprowadzają obserwację natury i dokumentują
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Nocne rozmowy roślin, czyli jak dobrze się komunikować

Podczas ćwiczenia uczniowie i uczennice poznają fakty na temat komunikacji pomiędzy roślinami. Inspirując się praktykami roślin, uczniowie
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

A gdyby tak być drzewem? Piszemy notkę biograficzną

Podczas ćwiczenia uczniowie i uczennice tworzą notkę biograficzną wybranego drzewa w okolicy. Ćwiczenie rozwija umiejętności tworzenia krótkich
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Co mnie karmi?

Podczas ćwiczenia uczniowie i uczennice podejmują refleksję nad tym, co wspiera ich zdrowie fizyczne i psychiczne. W
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Marketing polityczny i kampania wyborcza – świadomy odbiór...

Scenariusz lekcji Edukacji Obywatelskiej dotyczący analizowania kampanii wyborczych i przekazów politycznych.
Zobacz
Film lub webinarium

Życie bez filtrów – jak przestać się porównywać?...

Zobacz krótki film z cyklu "Szkoła pełna emocji dla nastolatków" dotyczący poczucia własnej wartości u młodych osób.
Zobacz
Film lub webinarium

Kiedy smutek nie mija — jak rozpoznać i...

Zobacz krótki film z cyklu "Szkoła pełna emocji dla nastolatków" dotyczący rozpoznawania depresji oraz szukania wsparcia przy
Zobacz
Publikacja

Szkoła pełna emocji dla nastolatków – zestaw materiałów...

Poznaj narzędzia do edukacji emocjonalnej, które wspierają młodych ludzi w bezpiecznym przeżywaniu emocji
Zobacz
Film lub webinarium

Między „muszę” a „chcę” – jak radzić sobie...

Zobacz krótki film z cyklu "Szkoła pełna emocji dla nastolatków" dotyczący radzenia sobie z presją zewnętrzną.
Zobacz
Film lub webinarium

Gdy serce bije szybciej – jak opanować stres?...

Zobacz krótki film z cyklu "Szkoła pełna emocji dla nastolatków" dotyczący radzenia sobie ze stresem.
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY