Ilustracja przedstawia 5 zasad wsparcia psychospołecznego dla dzieci i młodzieży:
Zasada 1: Przywrócenie i budowanie poczucia bezpieczeństwa
Tworzę komunikat: „Jesteś w miejscu, które staje się dla Ciebie coraz bardziej znane. Otaczasz się znajomymi przedmiotami, które tworzą przestrzeń, w której czujesz się komfortowo. Możemy wspólnie sprawdzić, czy wyposażenie sali uległo zmianie, dotknąć znane Ci sprzęty, a jeśli chcesz coś zmienić, co mogłoby Ci pomóc poczuć się lepiej – teraz jest na to dobry moment”.
Zasada 2: Umożliwienie uspokojenia się i samoregulacji
Proponuję wykonanie prostych ćwiczeń oddechowych lub wprowadzenie elementów medytacji, które pomogą się wyciszyć i zrelaksować.
Zasada 3: Budowanie przekonania, że każda osoba ma zdolność do zmiany swojej sytuacji
Pracuję nad wzmocnieniem poczucia wartości dziecka poprzez wskazywanie jego mocnych stron i superlatyw. Wspólnie pracujemy nad budowaniem poczucia sprawstwa i siły.
Zasada 4: Budowanie relacji i korzystanie ze wsparcia społecznego
Staram się włączać ucznia w aktywności społeczne, takie jak wspólne wyjścia, zajęcia kulinarne, wycieczki czy wieczory filmowe, aby wzmocnić jego relacje z innymi.
Zasada 5: Przywrócenie nadziei
Pokazuję, że wielkie zmiany dokonują się małymi krokami. Tworzymy listę osiągniętych postępów, aby uświadomić dziecku, ile już zrobiło. Daję nadzieję, że najtrudniejsze etapy mamy już za sobą.
Zastanów się: Jak na co dzień wspierasz swoich uczniów i uczennice? Jak dbasz o stosowanie tych wskazówek? Która z tych pięciu zasad stanowi dla Ciebie największe wyzwanie w obecnej sytuacji szkolnej i dlaczego?