Artykuł
Przede wszystkim na naszych lekcjach, najważniejszą sprawą jest kontakt z uczniem. Język polski to przedmiot humanistyczny i człowiek jest tu na pierwszym miejscu. Nie tylko w omawianych treściach, ale przede wszystkim w kwestii tego z kim i w jaki sposób pracujemy. Nasze narzędzia muszą więc ponad wszystko stawiać na komunikację i na sposoby dzięki którym możemy się w tym wirtualnym świecie z uczniami spotykać. Na pewno nie uda mi się wymienić wszystkich możliwości, ale chciałabym się skupić na kilku, które wg mnie są najbardziej warte polecenia.
Komunikacja
1.Facebook
Największą zaletą tego narzędzia jest fakt, iż wszyscy nasi uczniowie w zdecydowanej większości znają to narzędzie. Nie muszą się go uczyć, a co najważniejsze każdy ma do niego bardzo swobodny i darmowy dostęp. Najprostszym sposobem jest założenie grupy dla klasy lub kilku uczniów, na której możemy zamieszczać własne materiały, komunikować się, prosić o wysłanie przygotowanych prac uczniów. Ostatnio często genialnym sposobem z użyciem FB do pracy w klasie (np. podczas ogólnopolskiej kwarantanny) jest nadawanie na żywo, tworząc sytuację lekcji, w którą mogą się zaangażować wszyscy uczniowie.
Grupa na FB nie jest jednak narzędziem do komunikacji indywidualnej, warto więc pomyśleć o połączeniu go z drugim sposobem, a mianowicie z Messengerem.
2. Messenger
Świetny sposób zarówno na komunikację indywidualną, ale także do tworzenia grup i streamingowania przekazów „na żywo”. O ile jednak przesyłanie nagrań z wizją jest na ogół dość niekomfortowe dla większości nauczycieli, o tyle narzędzie Messenger, daje też możliwość tworzenia prostych telekonferencji audio, w których uczestniczyć może i wypowiadać się wiele osób jednocześnie. To praktyczny sposób, który ja wykorzystywałam już wiele razy, np. nie mogąc spotkać się „w realu” z uczniami z kółka polonistycznego. Praca zdalna w takiej sytuacji była naprawdę bezcenna.
3. Skype, Hangouts
To podobne narzędzia, dzięki którym możemy utworzyć spotkanie wielu uczniów jednocześnie. Największą zaletą jest fakt, iż podczas takiego spotkania wszyscy jego uczestnicy mogą się widzieć i wypowiadać jednocześnie. To bardzo praktyczne i użyteczne. Trudnością jest jednak konieczność posiadania dokładnych danych naszych uczniów, aby nawiązać to połączenie. W przypadku Skype’a to nick, wg którego wyszukujemy uczniów, a w Google Hangouts musimy znać adresy mailowe naszych rozmówców. Dodatkowo muszą to być adresy z domeny Gmail.
Udzielanie informacji zwrotnej
Na języku polskim kolejną koniecznością jest udzielanie informacji zwrotnej do pracy ucznia. To szczególna informacja zwrotna, ponieważ najczęściej nie polega tylko na krótkim zaznaczeniu, czy coś jest wykonane przez ucznia dobrze czy źle, ale przede wszystkim wymaga komentarza i wskazówek, jak należy daną pracę poprawić. Warto także umieścić informacje na temat tego, co chcemy w pracy ucznia docenić.
1.Komentarz w funkcji recenzja w dokumencie WORD
Zacznijmy od najprostszego, ale jednocześnie najczęściej używanego przeze mnie sposobu. W przygotowanym przez ucznia dokumencie (wysłanym np. za pomocą zwykłego e-maila) można nanieść wiele poprawek i wskazówek korzystając z funkcji recenzja.
Jak skorzystać:
Wystarczy zaznaczyć fragment, który chcemy skomentować, kliknąć na „dodaj komentarz”, a wyświetli się nam pole, w które możemy wpisywać własne uwagi.
Najprościej obrazują to poniższe zrzuty z ekranu:
2. Komentarz do dokumentu umieszczonego na dysku
To drugi sposób – prawdopodobnie znacznie lepszy, ze względu na to, że jest możliwa praca w czasie rzeczywistym z naszymi uczniami nad jednym dokumentem. Nie musimy przesyłać do siebie dokumentów za pomocą maila, wystarczy link, pod którym znajdziemy zamieszczone przez ucznia prace. Wszelkie zmiany, które robimy, widoczne są od razu u ucznia, który widzi je podświetlone w innym kolorze. Zgadzając się z naszymi propozycjami, uczeń po prostu zatwierdza zmiany i może skupić się na własnych nowych pomysłach.
Umieszczanie dokumentu na dysku:
Na stronie google.pl wybieramy ikonkę narzędzi, następnie, klikamy na dysk i umieszczamy nowy dokument.
Po wstawieniu dokumentu można go udostępnić innym użytkownikom.
Umieszczanie komentarzy do dokumentu na dysku:
Tu także najpierw musimy zaznaczyć fragment tekstu, który chcemy skomentować, następnie kliknąć na gwiazdkę, symbolizująca dodawanie komentarzy.
Wtedy możemy dodać własny komentarz.
Naniesione przez nas poprawki w dokumencie uczeń widzi podświetlone w innym kolorze. Na marginesie, w komentarzu, pojawia się dokładny opis wprowadzonej zmiany.
Praca w grupach
Korzystając z przestrzeni dyskowej (jak np. prezentowanego powyżej Google Dysk) możemy przydzielać zadania poszczególnym uczniom, grupie lub całej klasie. Zaletą pracy grupowej w edytowalnym dla wszystkich dokumencie jest fakt, iż z zacisza własnego domu, wszyscy, każda osoba, może zaangażować się w pracę. Nie jest konieczne spotkanie „w realu”. Dodatkową korzyścią jest to, że w łatwy sposób unikamy sytuacji, w której w pracy grupowej większość jest przerzucana na jedną osobę, która w ostateczności często sama wykonuje powierzone dla całej grupy zadanie. Dodam, że w ten sposób można pracować nie tylko na dokumentach tekstowych, ale także tworzyć prezentacje, arkusze excel, formularze itp.
***
Tekst autorstwa Agnieszki Wendy – nauczycielki języka polskiego w jednej z warszawskich szkół podstawowych. Od zawsze wiedziała, że chce uczyć dzieci i od ukończenia studiów realizuje to marzenie. Lubi urozmaicać swoje lekcje wykorzystując technologie informacyjno-komunikacyjne. Współpracuje z CEO od 2009, najpierw jako uczestnik kursów, później jako mentor i trener.