c_id13

VII.5, VI.15 Rozmowy w trójkącie bermudzkim – między religią, wolnością wypowiedzi i stosowaniem przemocy

Scenariusz lub ćwiczenie

Informacje o materiale

Data dodania: 03.09.2023

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi

Opis materiału

Z tym scenariuszem przeprowadzisz lekcję historii i teraźniejszości podczas której młodzi ludzie:

  • poznają treść aktów prawnych oraz opinie/zalecenia instytucji europejskich i ONZ dotyczące relacji między wolnością wypowiedzi a obrazą uczuć religijnych, podżeganiem do dyskryminacji i przemocy oraz mową nienawiści;
  • poznają treść projektu nowelizacji Kodeksu Karnego dotyczącej ochrony uczuć religijnych oraz opinie na temat tego projektu;
  • poznają treść tekstów publicystycznych dotyczących kwestii wolności wypowiedzi w kontekście obrazy uczuć religijnych oraz propozycje rozwiązań tej kwestii;
  • poznają przyczyny i skutki zamachów na Salmana Rushdiego, redakcję „Charlie Hebdo”;
  • zrozumieją stanowiska zwolenników zniesienia/złagodzenia przepisów dotyczących obrazy uczuć religijnych i zwolenników jego utrzymania/zaostrzenia;
  • zrozumieją, w jaki sposób wielokulturowość społeczeństwa oraz powszechność Internetu komplikują kwestie wolności wypowiedzi;
  • zrozumieją, na czym polega zależność między wolnością wypowiedzi a obrazą uczuć religijnych        i stosowaniem przemocy;
  • zrozumieją przyczyny instrumentalizacji religii oraz radykalizacji;
  • zrozumieją zagrożenia wynikające z islamofobii i teorii „zderzenia cywilizacji”.

Podobne materiały

Film lub webinarium

Emocje? Daj spokój! – jak rozmawiać z nastolatkami...

Zobacz
Film lub webinarium

Jak rozmawiać z młodzieżą o klimacie?

Projektowanie dostępnego uczenia się (UDL) to nowoczesne podejście do nauczania, które pozwala tworzyć lekcje uwzględniające potrzeby wszystkich
Zobacz
Film lub webinarium

Sztuka (w) edukacji. Jak korzystać ze sztuki w...

Obejrzyj webinarium „Sztuka (w) edukacji. Jak korzystać ze sztuki w szkole?”. Webinarium prowadzi Marta Przybył z Muzeum
Zobacz
Publikacja

Dobre praktyki w projektach młodzieżowych na rzecz zmiany

Zobacz
Film lub webinarium

Niegrzeczne, zestresowane czy skrzywdzone? Jak wspierać ucznia i...

Jak pracować z uczniem ze złożoną historią, nie tracąc przy tym własnych zasobów? Jak dostrzec więcej niż
Zobacz
Film lub webinarium

Trzeba mieć zdrowie i nerwy, by (się) uczyć....

Nowy przedmiot to szansa, by troska o zdrowie – psychiczne, fizyczne i społeczne – stała się kluczowym
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Kosmiczne rewolucje. Spektakl

Zobacz
Publikacja

Myśląc o wieloetniczności

Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

„Z Krainy Stresu do Krainy Spokoju” Kurs Nawigacji...

Materiał dodatkowy do projektów CEO opartych na metodzie Better Learning Programme (BLP) przeznaczony dla uczniów i uczennic.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

„Z Krainy Stresu do Krainy Spokoju” Kurs Nawigacji...

Materiał dodatkowy do projektów CEO opartych na metodzie Better Learning Programme (BLP) przeznaczony dla uczniów i uczennic.
Zobacz
Film lub webinarium

Jak utrzymać zaangażowanie uczniów w projekcie edukacyjnym?

Wszystko, co musisz wiedzieć o zaangażowaniu uczniów, by kontynuować i doprowadzić projekt edukacyjny do finału.
Zobacz
Film lub webinarium

Dobrostan psychiczny i dobre relacje w szkole

Webinar z psychologiem poświęcony budowaniu dobrych relacji w szkole i zdrowiu psychicznemu dzieci i młodzież
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY