Opis materiału
Cel edukacyjny gry: Wsparcie uczniów w poznawaniu, rozwijaniu i stosowaniu strategii radzenia sobie ze stresem, realizowane w formie zabawy.
„O rety – REZUS! Czyli (bez)troski małego makaka” to gra karciana z dodatkowymi wyzwaniami. Przeznaczona jest do wykorzystania w klasach, w których nauczyciele pracują z „Better Learning Programme” (BLP). Powinna zostać wprowadzona po przeprowadzeniu minimum pierwszej części programu (4 spotkania). Jest to istotne, ponieważ część kart („tzw. „Karty Zadania”) zawierają pytania i ćwiczenia, do których wykonania potrzebna jest znajomość strategii radzenia sobie ze stresem, którą uczniowie zdobywają podczas zajęć. Lekka, zabawowa forma ułatwia uczniom utrwalanie tych treści. Sama gra dostarcza rozrywki, która również może korzystnie wpływać na obniżanie poziomu napięcia dzieci. Dzieci podczas zabawy mają szansę odwracać uwagę od nurtujących je trudnych myśli. Jednocześnie proponowane zadania stanowią przypomnienie ważnych elementów programu. W kartach pojawiają się m.in. elementy związane z rozpoznawaniem i radzeniem sobie z emocjami, wykorzystywaniem strategii rozluźniających oraz efektywną komunikacją.
Grę oparto na postaciach z książeczki dziecięcej o tym samym tytule, autorstwa Katarzyny Leśniewskiej. Bohaterami są małpki-maskotki, a tłem do historii rodzina z trójką dzieci. Zaletą tych postaci jest to, że nie są one superbohaterami, a jednak dobrze radzą sobie z sytuacjami trudnymi. Ich relacja opiera się na przyjaźni i wzajemnym wsparciu. A każdy z bohaterów jest akceptowany ze swoimi niedoskonałościami. Badania pokazują, że adekwatna samoocena jest ważną zmienną w budowaniu dobrostanu dzieci, a akceptacja własnych wad i uczenie się na błędach stanowią jej element. Uczniowie, mając kontakt z „małpimi” postaciami, mają szansę przyglądać się sile, która tkwi w tych niedoskonałych postaciach.
Przygody przyjaciół z „Małpiego Gaju” dostarczają wielu okazji do refleksji. Dlatego Autorki zdecydowały o wzbogaceniu materiału zawartego w grze, o scenariusze zajęć do pracy z uczniami. Edukacja zintegrowana jest doskonałą okazją do rozwijania umiejętności dbania o zdrowie psychiczne, z wykorzystaniem różnych sytuacji edukacyjnych. Scenariusze nie są integralną częścią gry, lecz stanowią jej uzupełnienie i równocześnie rozwinięcie treści zawartych w BLP.
Gra posiada dwie wersje. Jedna przeznaczona jest dla klas pierwszych, a także graczy słabiej radzących sobie z czytaniem lub słabo znających język polski. Druga, dla starszych graczy, ma analogiczną konstrukcję, jednak karty zawierają większą ilość tekstu. Inna jest również liczba kart w talii. Nauczyciel sam decyduje, którą wersję kart wybierze dla swoich uczniów. Wykorzystanie pierwszej wersji wymaga wsparcia uczniów przez nauczyciela w odczytywaniu Kart Zadań.
Gra może być wykorzystywana podczas codziennych zajęć szkolnych, na zajęciach dodatkowych, a po opanowaniu umiejętności gry (w obecności min. jednego dziecka dobrze czytającego) – również do samodzielnej zabawy.
Autorki koncepcji kart i treści: Katarzyna Leśniewska, Magdalena Polańska
Ilustracje: Marta Szulc
Opracowanie graficzne i skład: Lili Projekt
Konsultacja merytoryczna: Monika Ben Mrad
Koordynacja projektu: Joanna Pasymowska
Realizacja: Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej przy wsparciu Norwegian Refugee Council