c_id13

Gra „O rety – REZUS! Czyli (bez)troski małego makaka”

Gra Edukacyjna

Informacje o materiale

Data dodania: 11.12.2024

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi, Dyrektorzy, Wychowawcy, Specjaliści w szkole, Bibliotekarze, Rodzice, Nauczyciele świetlicy

Opis materiału

Cel edukacyjny gry: Wsparcie uczniów w poznawaniu, rozwijaniu i stosowaniu strategii radzenia sobie ze stresem, realizowane w formie zabawy.

„O rety – REZUS! Czyli (bez)troski małego makaka” to gra karciana z dodatkowymi wyzwaniami. Przeznaczona jest do wykorzystania w klasach, w których nauczyciele pracują z „Better Learning Programme” (BLP). Powinna zostać wprowadzona po przeprowadzeniu minimum pierwszej części programu (4 spotkania). Jest to istotne, ponieważ część kart („tzw. „Karty Zadania”) zawierają pytania i ćwiczenia, do których wykonania potrzebna jest znajomość strategii radzenia sobie ze stresem, którą uczniowie zdobywają podczas zajęć. Lekka, zabawowa forma ułatwia uczniom utrwalanie tych treści. Sama gra dostarcza rozrywki, która również może korzystnie wpływać na obniżanie poziomu napięcia dzieci. Dzieci podczas zabawy mają szansę odwracać uwagę od nurtujących je trudnych myśli. Jednocześnie proponowane zadania stanowią przypomnienie ważnych elementów programu. W kartach pojawiają się m.in. elementy związane z rozpoznawaniem i radzeniem sobie z emocjami, wykorzystywaniem strategii rozluźniających oraz efektywną komunikacją.

Grę oparto na postaciach z książeczki dziecięcej o tym samym tytule, autorstwa Katarzyny Leśniewskiej. Bohaterami są małpki-maskotki, a tłem do historii rodzina z trójką dzieci. Zaletą tych postaci jest to, że nie są one superbohaterami, a jednak dobrze radzą sobie z sytuacjami trudnymi. Ich relacja opiera się na przyjaźni i wzajemnym wsparciu. A każdy z bohaterów jest akceptowany ze swoimi niedoskonałościami. Badania pokazują, że adekwatna samoocena jest ważną zmienną w budowaniu dobrostanu dzieci, a akceptacja własnych wad i uczenie się na błędach stanowią jej element. Uczniowie, mając kontakt z „małpimi” postaciami, mają szansę przyglądać się sile, która tkwi w tych niedoskonałych postaciach.

Przygody przyjaciół z „Małpiego Gaju” dostarczają wielu okazji do refleksji. Dlatego Autorki zdecydowały o wzbogaceniu materiału zawartego w grze, o scenariusze zajęć do pracy z uczniami. Edukacja zintegrowana jest doskonałą okazją do rozwijania umiejętności dbania o zdrowie psychiczne, z wykorzystaniem różnych sytuacji edukacyjnych. Scenariusze nie są integralną częścią gry, lecz stanowią jej uzupełnienie i równocześnie rozwinięcie treści zawartych w BLP.

Gra posiada dwie wersje. Jedna przeznaczona jest dla klas pierwszych, a także graczy słabiej radzących sobie z czytaniem lub słabo znających język polski. Druga, dla starszych graczy, ma analogiczną konstrukcję, jednak karty zawierają większą ilość tekstu. Inna jest również liczba kart w talii. Nauczyciel sam decyduje, którą wersję kart wybierze dla swoich uczniów. Wykorzystanie pierwszej wersji wymaga wsparcia uczniów przez nauczyciela w odczytywaniu Kart Zadań.

Gra może być wykorzystywana podczas codziennych zajęć szkolnych, na zajęciach dodatkowych, a po opanowaniu umiejętności gry (w obecności min. jednego dziecka dobrze czytającego) – również do samodzielnej zabawy.


Autorki koncepcji kart i treści: Katarzyna Leśniewska, Magdalena Polańska
Ilustracje: Marta Szulc
Opracowanie graficzne i skład: Lili Projekt
Konsultacja merytoryczna: Monika Ben Mrad
Koordynacja projektu: Joanna Pasymowska
Realizacja: Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej przy wsparciu Norwegian Refugee Council

 

Pobierz materiał

„O rety – REZUS! Czyli (bez)troski małego makaka” – Instrukcja do gry

format: pdf

wielkość: 351,82 KB

Pobierz

„O rety – REZUS! Czyli (bez)troski małego makaka” – Historia

format: pdf

wielkość: 351,82 KB

Pobierz

„O rety – REZUS! Czyli (bez)troski małego makaka”. Karty postaci - Dzieci młodsze

format: pdf

wielkość: 351,82 KB

Pobierz

„O rety – REZUS! Czyli (bez)troski małego makaka”. Karty postaci - Dzieci starsze

format: pdf

wielkość: 351,82 KB

Pobierz

„O rety – REZUS! Czyli (bez)troski małego makaka”. Karty Zadania

format: pdf

wielkość: 351,82 KB

Pobierz

„O rety – REZUS! Czyli (bez)troski małego makaka”. Karty Zwrotu Akcji - Dzieci młodsze

format: pdf

wielkość: 351,82 KB

Pobierz

„O rety – REZUS! Czyli (bez)troski małego makaka”. Karty Zwrotu Akcji - Dzieci starsze

format: pdf

wielkość: 351,82 KB

Pobierz

"(BEZ)TROSKI MAŁEGO MAKAKA" - scenariusze zajęć

format: pdf

wielkość: 351,82 KB

Pobierz

Podobne materiały

Film lub webinarium

Życie bez filtrów – jak przestać się porównywać?...

Zobacz krótki film z cyklu "Szkoła pełna emocji dla nastolatków" dotyczący poczucia własnej wartości u młodych osób.
Zobacz
Film lub webinarium

Kiedy smutek nie mija — jak rozpoznać i...

Zobacz krótki film z cyklu "Szkoła pełna emocji dla nastolatków" dotyczący rozpoznawania depresji oraz szukania wsparcia przy
Zobacz
Publikacja

Szkoła pełna emocji dla nastolatków – zestaw materiałów...

Poznaj narzędzia do edukacji emocjonalnej, które wspierają młodych ludzi w bezpiecznym przeżywaniu emocji
Zobacz
Film lub webinarium

Między „muszę” a „chcę” – jak radzić sobie...

Zobacz krótki film z cyklu "Szkoła pełna emocji dla nastolatków" dotyczący radzenia sobie z presją zewnętrzną.
Zobacz
Film lub webinarium

Gdy serce bije szybciej – jak opanować stres?...

Zobacz krótki film z cyklu "Szkoła pełna emocji dla nastolatków" dotyczący radzenia sobie ze stresem.
Zobacz
Film lub webinarium

Na progu dorosłości — jak stawić czoła niepewności...

Zobacz krótki film z cyklu "Szkoła pełna emocji dla nastolatków" dotyczący lęków o przyszłość, jakie często towarzyszą
Zobacz
Film lub webinarium

Trudne rozmowy z rodzicami – jak pomóc nauczycielom...

Nagranie z cyklu Odporna szkoła dla dyrektora, podczas którego rozmawialiśmy o tym, jak wzmacniać nauczycieli w prowadzeniu
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Po co nam to wszystko? ‒ wprowadzenie do...

Skorzystaj ze scenariusza lekcji Edukacji Obywatelskiej na temat diagnozowania potrzeb i problemów lokalnej społeczności
Zobacz
Materiał graficzny

Jak rozmawiać z uczniami o poglądach?

Trudne pytania i kontrowersyjne tematy pojawiają się w każdej klasie. Pobierz plakat i zobacz, jak może wyglądać
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Publikacja „W Teren! Eksperymenty, doświadczenia i obserwacje przyrodnicze...

Publikacja z eksperymentami i doświadczeniami STEM, pomaga młodzieży zrozumieć stan środowiska, rozpoznać wyzwania klimatyczne i aktywnie szukać
Zobacz
Film lub webinarium

Film „Współzależności między klimatem, przyrodą a ludźmi i...

Film przedstawia, jak klimat, przyroda i ludzie są ze sobą powiązani, dlaczego zmiana klimatu i utrata bioróżnorodności
Zobacz
Film lub webinarium

Jak rozmawiać z młodzieżą o poglądach?

Chcesz rozmawiać z młodzieżą o różnych, nawet bardzo trudnych, tematach, ale obawiasz się wybuchu emocji lub przeciwnie:
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY